هرز شدن شیرآلات اهرمی چرا رخ می دهد و چگونه آن را حل کنیم

هرز شدن شیرآلات اهرمی چرا رخ می دهد و چگونه آن را حل کنیم؟

آیا تا آلان شده است که در حمام و یا زمانی که دارید ظرف های خود را می شورید از بسته شدن خود به خود شیر اهرمی خود و هرز شدن شیرآلات اهرمی کلافه و عصبانی شده باشید؟ در این زمان شما وقتی شیر اهرمی را باز می کنید یوایش یواش به حالت اولیه خود (بسته شدن) باز می گردد و جریان آب به صورت تدریجی کم شده است و بعد از گذشت چند دقیقه کاملا قطع می شود. هرز شدن شیر آب یا همان شل شدن شیر آب دلیل های مختلفی دارد که رایج ترین آن ها می توانیم اشاره داشته باشیم به شل بودن مهره کارتریج و یا این که کارتریج شما خراب می باشد تا اشکال در محفظه قرار گرفتن کارتریج گسترده است. و ما قرار است در این مقاله در بلاگ سایت جهان تاپ مهم ترین دلایل هرز شدن شیر های آب را به شما گوییم و راه حل آن ها را برای شما نیز مطرح کنیم.

هرز شدن شیرآلات اهرمی (شل شدن دسته اهرمی)

بعضی موقع ها ممکن است دسته اهرمی شیرآلات بیشتر از استاندارد روان و شل حرکت کند. در این صورت شما وقتی دسته شیر آب را می خواهید باز کنید،دسته شیر یواش یواش به حالت اولیه خود یعنی بسته بودن باز می گردد و در این صورت شیر به صورت خودکار بسته می شود. اگر چنین باشد اصطلاحا به آن هرز شدن شیر آب گفته می شود و می تواند بسیار اذیت کننده نیز باشد! اما خبر خوبی که ما می توانیم به شما دهیم این بوده است که اگر بتوانید متوجه شوید که چرا شیر اهرمی شما هرز شده است به آسانی می توانید آن را برطرف کنید که در این مقاله همین موضوع را قرار است پوشش دهیم و بتوانید به آسانی شیر اهرمی خود را تعمییر کنید.

هرز شدن شیرآلات اهرمی چرا رخ می دهد و چگونه آن را حل کنیم؟

دلیل هرز شدن شیرآلات اهرمی

هرز شدن شیر اهرمی یکی از مشکلاتی می باشد که می تواند برای همه افراد پیش بیاید. و در این صورت اگر شما حوصله کافی و ابزار مورد نیاز را داشته باشید، می توانید خودتان به آسانی این مشکل را در منزل حل کنید و نیاز به فردی دیگر نباشد. دلیل هرز شدن یا همان شل شدن شیر اهرمی می تواند یکی یا همه دلایل زیر را دارا باشد:

  • شل بسته شدن بیشتر از استاندارد کارتریج
  • خرابی قطعه کارتریج
  • اشکال در تراشکاری محل قرار گرفتن کارتریج
  • دسته اهرمی شیر بیش از حد سنگین و غیر استاندارد باشد

هرز شدن شیرآلات اهرمی در زمان شل بسته شدن کارتریج

یکی از رایج ترین دلیل ها که باعث شل شدن شیراهرمی می شود شل بودن مهره کارتریج می باشد. در زمان مونتاژ شرآلات بهداشتی و یا زمان بعد از تعمییر مهره کارتریج به خوبی و به صورت استاندارد بسته و محکم نباشد و همین دلیل باعث می شود که شیر اهرمی شما هرز شود.

برای تعمییر هرز شدن شیر آب باید شما فشار بسته شدن مهره کارتریج خود را به خوبی و به صورت استاندارد تنظیم کنید. برای این کار توصیه می شود از ابزار تُرک مِتر (Tork/Torque meter) استفاده کنید تا شما بتوانید دقیقا با فشار استاندارد ۸ تا ۱۲ نیوتن مهره کارتریج را باید در جای خود نیز سفت کنید.

اما اگر شما به این ابزار دسترسی ندارید می توانید با چندین بار آزمون و خطا فشار مناسب را تشخیص داده و کارتریج را به صورت استاندارد محکم کنید. برای این تعمییر شل بودن شیراهرمی خود باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. فلکه اصلی شیر آب که در زیر سینک ظرشویی و یا روشیی قرار دارد را به صورت کامل ببندید.
  2. نگین آب سرد و گرم (نشانگر قرمز و آبی که برای سرد بودن و گرم بودن آب می باشد) را از جای خود خارج کنید. حتما دقت داشته باشید که محتاط باشید تا به آبکاری شیر در اطراف نگین آسیبی وارد نشود
  3. با استفاده از آچار آلن مناسب پیچ دسته که در زیر نگین قرار دارد را باز کرده.
  4. دسته شیر اهرمی را به صورت کامل از جای خود خارج کرده
  5. قالپاق را از جای خود خارج کنید.
  6. در این مرحله شما باید مهره کارتریج را با استفاده از ابزار تُرک مِتر با فشار ۸ الی ۱۲ نیوتن متر محکم کنید. (این نکته را در نظر داشته باشید که بیش از حد مهره کارتریج خود را سفت کنید باعث سفت باز و بسته شدن دسته شیر اهرمی شما می شود.)
  7. کار شما به خوبی تمام شد و الان می توانید دسته و نشانگر آب سرد و گرم را در جای اول خود قرار دهید
هرز شدن شیرآلات اهرمی چرا رخ می دهد و چگونه آن را حل کنیم؟

نقش به سزای مهره کارتریج در شل شدن یا هرز شدن شیرآلات اهرمی

کارتریج شیر اهرمی در واقع مرکز تنظیم و فشار جریان آب خروجی بوده است. این قطعه در ساختار خود دارای دو سطح سرامیکی صیقلی بوده است که بر روی هم آب بند شده است. هر کدام از این دو سطح دارای سه مجرا ( دو مجرای ورودی و یک مجرای خروجی) می باشد که در صورت عادی بر روی هم دیگر منطبق نیستند و جریان آب اجازه ورود و خرج را به آنها نمی دهد. با باز کردن شیر آب و انطباق این ۳ مجرا آب سرد و یا گرم داخل کارتریج شده است و سپس مجرای سوم که به صورت خروجی بوده است آن را هدایت به سمت علمک یا شلنگ کرده است، و در این موقع آب از کارتریج خارج شده است. دسته کارتریج به دسته شیر اهرمی وصل بوده است و میزان ورودی هریک از دوجریان آب سرد و گرم با استفاده از حرکت و توسط کاربر تعیین می شود. واضح می باشد که هرچه آب سرد تر و یا گرم تر به داخل کارتریج برود ورودی آن نسبت به دیگری بیشتر بوده است، و به همین دلیل جریان خروجی آب سردتر و یا گرم تر می شود.

مهره کارتریج قطعه ای بوده است که که در داخل تنه شیر و بر روی کارتریج نصب می شود تا این قطعه را در جای خود ثابت نگه دارد. این مهره درواقع سفت شدن شیر اهرمی و یا هرز شدن شیر آلات اهرمی را نیز مشخص می کند. اگر فشار که برای سفت شدن مهره کارتریج تحمیل می کنید کم باشد ، دو سطح صیقلی که قبل تر با آن آشنا شدیم به آسانی بر روی هم دیگر حرکت می کنند و دسته کارتریج نمی تواند وزن دسته شیر را که به آن متصل است تحمل کند. و در این صورت دسته شیر اهرمی شل به نظر می رسد و با عث می شود که دسته شیر اهرمی هرز به نظر رسد. بهترین فشار برای بسته شدن مهره کارتریج ۸ تا ۱۲ نیوتن متر است که با ابزاری به نام تُرک مِتر سنجیده می شود. اما اگر فشار بسته شدن مهره کارتریج از این که گفتیم کم تر باشد ، دست اهرمی شل شده است و هرز به نظر می رسد. همچنین اگر فشار بستن مهره کارتریج از ۸ الی ۱۲ بیشتر باشد باعث سفتی دسته شیر اهرمی شده است.

هرز شدن دسته شیر اهرمی به دلیل خرابی کارتریج

خرابی کارتریج احتمال دارد که باعث هرز شدن دسته شیر اهرمی نیز شود. برای این که بخواهید مشکل هرز شدن شیر اهرمی به دلیل خرابی کارتریج را رفع کنید می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در قدم اول شما باید شیرفلکه آب سرد و گرم که در زیر سینک روشویی و ظرفشویی قرار دارد کاملا ببندید.
  2. دسته شیر اهرمی در حالت باز نیز قرار دهید.
  3. نگین آب سرد و گرم (نشانگر قرمز و آبی که برای سرد بودن و گرم بودن آب می باشد) را از جای خود خارج کنید. حتما دقت داشته باشید که محتاط باشید تا به آبکاری شیر در اطراف نگین آسیبی وارد نشود.
  4. با آچار آلن سایز ۲.۵ پیچ دسته را باز کرده و دسته شیر اهرمی راجدا کنید.
  5. کاور (قالپاق) یا قطعه کروی زیر دسته را از جای خود خارج کرده.
  6. در این مرحله شما با مهره کارتریج را از جای خود خارج کرده.
  7. کارتریجی که خراب شده است را از جای خود بیرون آورده ، و باید کارتریج سالم را جایگزین کنید. این نکته را حتما در نظر داشته باشید که پایه های کارتریج باید به درستی در نشیمن خود قرار دهید.
  8. بعد از این مرحله تمام قطعاتی را که باز کرده اید را باید دوباره در جای خود قرار دهید و حتما به این نکته توجه داشته باشید که مهره کارتریج را به کمک تُرک مِتر با فشار ۸ تا ۱۲ نیوتن متر (نه بیشتر و نه کمتر) محکم کنید.

همانطور که دلیل مختلفی برای سفت شدن شیراهرمی وجود دارد، هرز شدن آن هم می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. که قبل تر گفتیم که یکی از رایج ترین دلیل های شل شدن ، شل بسته شدن مهره کارتریج بوده است. دلایل دیگیری مانند خرابی کارتریج ، اشکال در تراشکاری محل قرار گرفتن کارتریج و یا دسته غیر استاندارد و سنگین می تواند از سایر دلیل ها باشد که باعث هرز شدن شیر اهرمی شما می شود. این مشکل می تواند برای انواع شیر آلات و با قیمت های مختلف پیش آید ، که درست کردن آن ها اصلا کار سخت و پیچیده نبوده است همان طور که در این مقاله مشاهده کردید.

اما با این اوصاف اگر باز هم برای شما مشکلی پیش آمد در کامنت های همین مقاله به ما بگویید تا متخصصین ما در سریع ترین زمان مشکل شما را نیز برطرف کنند

همچنین می توانید ایستاگرام جهان تاپ را در این زمینه نیز دنبال کنید.

خرید انواع شیر آۀات از فروشگاه انلاین جهان تاپ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین ها

هزینه خرید شیرآلات چقدر است؟
من مورد محتوا هستم برای تغییر این متن روی دکمه ویرایش کلیک کنید. Lorem ipsum dolor sit amet، consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus، luctus غیره ullamcorper mattis، pulvinar dapibus leo.
خرید آنلاین قطعات یدکی شیرآلات به چه صورت است؟
من مورد محتوا هستم برای تغییر این متن روی دکمه ویرایش کلیک کنید. Lorem ipsum dolor sit amet، consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus، luctus غیره ullamcorper mattis، pulvinar dapibus leo.
ارسال خرید شیرآلات طی چند روز انجام می شود؟
من مورد محتوا هستم برای تغییر این متن روی دکمه ویرایش کلیک کنید. Lorem ipsum dolor sit amet، consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus، luctus غیره ullamcorper mattis، pulvinar dapibus leo.
کجا می توانم مشاوره تلفنی برای خرید شیرآلات داشته باشم؟
محتوای آکارئون

سوالات متداول

شبکه های اجتماعی جهان تاپ